Stress vriend of vijand, de ademhaling

< Terug naar Nieuws


Stress is een heel gemene vijand, geeft onze stresscoach Marietta van Zijl aan, maar het kan ook een fantastische, stimulerende vriend zijn, die je helpt om topprestaties te leveren. Dit hangt af van de manier waarop je met je stress omgaat.

 

Ademhaling en Stress

Je ademhaling past zich aan hoe jij je voelt gedurende een dag of periode. Als je druk bent, is de kans groot dat je sneller en oppervlakkiger ademhaalt dan wanneer je ontspannen en relaxt bent.

Vijand ?

We halen 80% van onze energie uit zuurstof en bovendien verlaat het grootste deel van de afvalstoffen ons lichaam door uitademen. Maar door opgeslagen spanning, trauma’tjes en emoties benutten de meeste mensen maar 30% van hun ademcapaciteit. Deze hoogspanning zorgt voor innerlijke onrust.

Vriend ?

Een van de beste `gereedschappen` om  stress te verminderen is de buikademhaling. Het helpt je namelijk snel minder gespannen te zijn. Want, door via je buik te ademen krijgt je lichaam niet alleen meer zuurstof, maar je geeft je hersenen ook een seintje dat er niets aan de hand is. Je hoeft niet te vechten of te vluchten. Je mag ontspannen.

Door alleen al je ademhaling te checken , verminder je al de stress. Je ademhaling bevindt zich in het hier en nu, en hierdoor verschuift je aandacht zich van de stress, naar het hier en nu.

Ademen door de neus helpt vaak beter tegen stress dan door de mond ademen.

Als je merkt dat je ademhaling hoog in de borst zit en erg snel is, kijk dan af je de ademhaling kunt kalmeren door rustiger te gaan ademen en de adem richting de buik te sturen.

Soms kan het helpen om je ogen te sluiten om je extra goed op de ademhaling te richten.

Probeer de uitademing  zo rustig en lang mogelijk te maken.

 

Bewustwording van de ademhaling is als een schakelaar die je overhaalt om van stress naar ontspanning te gaan.

Bron: Melanie & Rolf ( happy with yoga)

 

 

Heeft u een vraag?

Stuur een e-mail of bel via